WorldCom -

World Com: kai "augimas" buvo tik iliuzija

WorldCom pakilimas: nuo vietinio tiekėjo iki telekomunikacijų giganto

WorldCom pradėjo veiklą 1983 m. kaip „LDDS” (Long Distance Discount Services) – nedidelė telefonijos paslaugų bendrovė JAV pietuose. Jai vadovavo energingas ir ambicingas CEO Bernard Ebbers. Jis neturėjo technologinio išsilavinimo, bet mokėjo vieną dalyką: kaip pirkti, augti ir parduoti investuotojams viziją.

Per 15 metų LDDS/WorldCom supirko daugiau nei 60 įmonių, tarp jų ir tokius gigantus kaip MFS Communications bei, svarbiausia – 1998 m. – „MCI Communications”. Tai buvo didžiulė sutartis už beveik 40 mlrd. USD, pavertusi WorldCom antra pagal dydį JAV telekomunikacijų kompanija.

Augimas buvo įspūdingas. Pajamos kilo, rinkos vertė – dar sparčiau. Tačiu kartu su augimu atsirado spaudimas. Spaudimas rodyti nuolatinį pelningumą.

„Ką daryti, kai pelnas neauga?” – klaidinga išeitis

Apie 2000 m. telekomunikacijų rinka pradėjo lėtėti. Konkurencija didėjo, interneto sprogimas buvo pasiekęs pikas, o augimo galimybių mažėjo. Bet investuotojai vis dar tikėjosi dviejų skaitmenų augimo.

Tada prasidėjo tai, ką iš tikrųjų galima pavadinti finansiniu teatreliu.

WorldCom apskaitos vadovai kartu su CFO Scott Sullivan nusprendė „žaisti su skaičiais“. Jie pradėjo kapitalizuoti išlaidas, kurios turėjo būti nurašomos kaip einamosios sąnaudos. Kitaip tariant, vietoj to, kad rodyti išlaidas – jas perkėlinėjo į ilgalaikį turtą. Tai dirbtinai padidino pelną.

Iki 2002 m. birželio WorldCom buvo „pagražinusi” daugiau nei 3,8 mlrd. dolerių per finansines ataskaitas.

Apskaitos skandalas sprogsta

2002 m. vidaus audito skyriaus darbuotoja Cynthia Cooper pradėjo gilintis į neįprastai atrodančius kapitalizacijos sprendimus. Jos komanda aptiko didžiules sumas, kurios buvo nepagrįstai rodomos kaip turtas.

Kai atradimai pasiekė valdybą, prasidėjo griūtis. 2002 m. birželio 25 d. WorldCom viešai paskelbė apie „neteisingai pateiktas ataskaitas”. Akcijos krito 90% per kelias dienas. Netrukus kompanija pateikė bankroto paraišką.

Tai buvo didžiulis smūgis ne tik investuotojams, bet ir visai JAV ekonomikai. WorldCom bankrotas tuo metu tapo didžiausiu visų laikų (vėliau aplenktas tik Enron ir Lehman Brothers).

Atskaitomybė, kaltės ir bausmės

CEO Bernard Ebbers neigė bet kokias manipuliacijas ir kaltino „jam neatsiskaičiusius pavaldinius”. Bet teismas buvo negailestingas. Jis buvo nuteistas 25 metams kalėjimo (mirė kalėjime 2020 m.).

CFO Scott Sullivan pripažino kaltę, liudijo teisme ir gavo 5 metus. Vidaus auditorė Cynthia Cooper buvo apdovanota JAV Kongreso ir „Time” žurnalo pripažinimu kaip viena iš 2002 m. Metų žmonių.

Ką tai reiškia investuotojui?

Jei verslas atrodo per daug stabilus blogėjančioje rinkoje – tai įspėjimas. Telekomunikacijų rinka traukėsi, bet WorldCom rodė rekordinį pelną? Tai nesuderinama.

Kapitalizavimo manipulacijos yra sudėtingos, bet pavojingos. Kai įmonė be aiškaus pagrindo pradeda perkelti išlaidas į turtą, verta sunerimti. Tai yra viena iš klasikinių apskaitos apgaulių.

Vidaus kontrolės svarba. Cynthia Cooper istorija rodo, kad net viduje dirbantys profesionalai gali pakeisti viską. Todėl visada stebėk, ar įmonė palaiko skaidrumą, ar slopina kritiką.

Spaudimas „rodomiems rezultatams”. WorldCom žlugo, nes vadovai norėjo bet kokia kaina parodyti pelną. Kai akcininkai reikalauja augimo bet kokiomis priemonėmis – tai atveria duris apgaulei.

Auditorių kritinis vaidmuo. WorldCom apskaitos klaidas praleido garsūs auditoriai (taip pat kaip ir Enron atveju). Auditas turi būti nepriklausomas, ne „formalus”.

Paveldas ir pamokos

Po WorldCom griūties kartu su Enron skandalu buvo priimtas Sarbanes-Oxley aktas (2002 m.), kuris pakeitė viešųjų įmonių atskaitomybę:

  • Vadovai privalo pasirašyti finansines ataskaitas.

  • Atskirti audito ir konsultavimo paslaugas.

  • Sustiprinti vidaus kontrolę ir vidaus audito skyrių nepriklausomumą.

WorldCom istorija – tai dar viena pamoka, kad gražiai atrodantys rezultatai dar nereiškia, kad verslas sveikas.

Pabaigai

WorldCom neturėjo prastos technologijos ar silpnos rinkos pozicijos. Jį pražudė psichologija: godumas, spaudimas, noras bet kokia kaina „atrodyti gerai“.

Investuotojai turi nuolat klausti: ar pelnas pagrįstas tikru vertės kūrimu, ar tai tik skaičių manipuliacija?

Ir svarbiausia – niekada neignoruok signalų vien dėl to, kad visi kiti sako: „čia viskas gerai”.

Į viršų