Diversifikacija -

Diversifikacija

Diversifikacija – sena tiesa su moksliniu pagrindu

Investuojant dažnai girdime patarimą „nedėk visų kiaušinių į vieną krepšį“. Tačiau šiuolaikinis finansų pasaulis šią seną išmintį pakėlė į moksliškai pagrįstą lygmenį.
To pradininkas – Harry Markowitz, 1952 m. paskelbęs savo darbą, kuris padėjo pamatus šiuolaikinei portfelio teorijai (Modern Portfolio Theory, MPT).

Kas tai?

Harry Markowitz įrodė, kad investuojant nebūtina rinktis tarp didelės grąžos ir mažos rizikos kaip tarp dviejų nesuderinamų dalykų. Vietoj to jis parodė, kad:

Tinkamai diversifikuojant – paskirstant investicijas tarp skirtingų, tarpusavyje mažai susijusių aktyvų – galima sumažinti bendrą portfelio riziką, neaukojant tikėtinos grąžos.

Tai reiškia, jog protingai paskirstęs savo investicijas investuotojas gali gauti tokią pačią vidutinę grąžą, bet patirti mažiau svyravimų ir nervų.

Dauguma investuotojų pirmiausia galvoja apie diversifikaciją kaip apie investicijų paskirstymą tarp skirtingų turto klasių – pavyzdžiui, akcijų, obligacijų, NT fondų ar žaliavų. Tačiau iš tikrųjų diversifikaciją galima (ir verta) taikyti daug plačiau.

Diversifikacija – tai daugiau nei tik skirtingos turto klasės

Nors daugelis investuotojų diversifikaciją supranta kaip investicijų paskirstymą tarp akcijų, obligacijų ar NT fondų, iš tiesų ją galima taikyti daug plačiau:

Geografijos

Investuodami į skirtingų regionų rinkas (pvz., JAV, Europa, Azija), sumažinate riziką, susijusią su konkrečių šalių ekonominiais ar politiniais įvykiais.

Sektoriai (pramonės šakos)

Skirtingi sektoriai elgiasi skirtingai priklausomai nuo ekonominio ciklo.
Pvz., technologijų sektorius gali augti, kai pramonė stagnuoja.

Valiutos

Investuodami skirtingomis valiutomis (USD, EUR, JPY ir kt.) sumažinate riziką, kad vienos valiutos nuvertėjimas paveiks visą portfelį.

Laikas

Tai vadinama laiko diversifikacija (time diversification).
Vietoj vienkartinės investicijos galima investuoti etapais (pvz., kas mėnesį), taip sumažinant riziką „įšokti“ į rinką netinkamu metu.

Investavimo stiliai ir strategijos

Galite turėti portfelio dalį:

Augimo akcijose (growth),
Vertės akcijose (value),
Dividendinėse pozicijose,
Alternatyviose strategijose – rinkos neutraliose ar apsidraudimo fonduose.

Įmonės vidinė diversifikacija – svarbus vertinimo kriterijus

Kai investuojate į konkrečią įmonę, svarbu įvertinti jos pajamų struktūrą:

Geografinė diversifikacija
Ar įmonė generuoja pajamas iš kelių regionų?
Pvz., Apple – iš JAV, Kinijos, Europos.

Produktų / paslaugų įvairovė
Ar pajamos gaunamos iš vieno produkto, ar jų yra keli?
Pvz., Meta – didžioji dalis pajamų iš reklamos.

Dominuojantis segmentas
Jei vienas segmentas >50 % visų pajamų – įmonė pažeidžiamesnė.

Pajamų tolygumas
Jei viena sritis generuoja 80 %, o kitos tik 20 %, diversifikacija silpna.
Optimalu, kai keli šaltiniai sudaro po 20–30 % – tai laikoma stipria diversifikacija.

Į viršų